Strona Główna
Archiwum News
Redakcja
Współpraca
O Stronie
Subskrypcja



J.R.R Tolkien
Zdjęcia Tolkiena
Inspiracje Tolkiena
Śladami Tolkiena
Eseje i felietony
Wywiady
O Książkach
Recenzje
Zapowiedzi wydawnicze
Wiersze
Tłumacze
Tłumaczenie "Hobbita"
Okładki
Wizje Ardy
Dźwięki Ardy
Opera "Leithian"
Galeria
Postacie
Mapy
Valinor
Proroctwa Mandosa
Numenor
Śródziemie
Miejsca
Rasy
Trzy Rasy
Języki
Bronie
Bitwy
Chronologia Krain Zachodu



Wydarzenia Tolkienowskie
FanKlub
FanArt
Wiersze Fanów
Fan Fiction
Hydepark
Horoskopy
Gadżety
Fan Quiz
Komiksy
Hobbit - komiks
Galeria na życzenie



Film-po co
Wersja DVD
Tapety
Download
Trailery
Enya
Obsada
Artykuły prasowe
Reżyser
Ekipa Filmowa
Nowa Zelandia
Wytwórnia
Efekty specjalne
Muzyka Filmowa
Recenzje filmu
Wasze opinie



Kalendarium
Księga gości
Czat
Linki

Muzyka ze Śródziemia "In Elven Lands"



Okładka płyty "In Elven Lands", w powiększeniu TU

31 stycznia 2006 roku ukazała się płyta zatytułowana "In Elven Lands" powstała z inspiracji dziełami J.R.R. Tolkiena. Niektórzy być słyszeli plotki na temat powstającej kompozycji muzyki ze Środziemia, zawierającej teksty w języku Quenya i Sindarin lub nawet zetknęło się z pirackimi demo z wokalem Jona Andersona, które wymknęły się przypadkiem do sieci (za sprawą działu audio firmy WETA).

W projekt zaangażowanych jest kilku znanych artystów tworzących swego rodzaju Drużynę Pierścienia: Carvin Knowles - artysta muzyczny i kompozytor muzyki filmowej, Jon Anderson, znany z grupy Yes, Adam Pike z The Syrups, legendarny producent punk-rockowy Ethan James, Caitlin Elizabeth - światowej sławy ekspert muzyki dawnej ze studia Icarus, światowej sławy wokalistka Kate St.Pierre. Jednak nie będzie to płyta podobna do innych albumów Yes, artyści od samego początku projektu odłożyli na bok swoje preferencje muzyczne i własne ego na rzecz wizji profesora Tolkiena.

Pomysł stworzenia takiej muzyki narodził się już w roku 1998, kiedy to z Carvinem Knowlesem skontaktował się ktoś z New Line i poprosił go by skomponował demo z muzyką dawną w oparciu o literarturę J.R.R. Tolkiena. Wiedzieli oni, że Knowles studiował muzykę wczesnośredniowiecznego kompozytora Eugenie Enrico i zwrócono się do niego, by dokonał prostej kompozycji w oparciu o wątki występujące w poezji, mitach i językach przedstawionych w dziełach Tolkiena. Pierwsze demo dostarczył na tydzień przed rozpoczęciem zdjęć do filmu w 1999 roku. W tym czasie dołączył do niego Jon Anderson, który także był w kontakcie z New Line.

Podczas, gdy muzycy zajmowali się nagraniami w New Line trzykrotnie doszło do zmian personalnych. Żaden z nich nie wiedział, że do napisania ścieżki dźwiękowej do filmu wybrano Howarda Shore'a. Nie wiedząc o tym zmontowali najważniejszą część produkcji. Bez powodzenie negocjowali z Tolkien Estate by wykorzystać oryginalne wiersze. Wtedy Jon zdecydował, że Knowles powinien napisać zastępcze teksty utworów. Ale zanim do tego się zabrał musiał przestudiować obydwa języki elfickie i teorie Tolkiena o zmianie języków z upływem czasu.

Kiedy już dowiedzieli się, że Howard pisze ścieżkę dźwiękową a oni zostali kompletnie odsunięci od filmu, Jon poprosił Knowlesa by skończyć kompozycję nadając jej formę albumu. Jednak wkrótce sukcesy grupy Yes odciągnęły również Andersona od projektu. Na płycie śpiewa w czterech piosenkach, również w języku elfickim, jest autorem tekstów do dwóch z nich. Ale jego kierownictwo nad całą produkcją było fenomenalne i nieocenione. Natomiast ci artyści, którzy zostali przy projekcie pracowali nad nim jak szaleni.

Utwór, którym zajął się Jon Andersen jest oparty o "Hymn do Elbereth". Jednak musiał być przerobiony ze względu na prawa autorskie Tolkien Estate. Na jego miejsce powstała pieśń "Verses to Elbereth Gilthoniel", do których Knowles dodał swoje słowa modlitwy do Vardy. Utwór jest stworzony na podstawie istniejących wersów rozrzuconych w tekście "Władcy Pierścieni". Pomysł był prosty, podobny do tego, w jaki sposób powstawała średniowieczna pieśń katalońska "Cantigas de Santa Maria", które były serią pieśni skomponowanych dla Marii Dziewicy przez różnych muzyków i autorów na przestrzeni setek lat. Knowles dodał swoje słowa modlitwy do Elbereth Gilthoniel do tych istniejących wielkiego pisarza używając tego samego metrum i języka. Celem kompozycji było przywołać uczucie duchowości, które odzwierciedla podniosły nastrój świętości, jaki nadał Tolkien oryginalnemu hymnowi. Utwór na płycie występuje w dwóch wersjach, obydwa są śpiewane przez Jona Andersona w Sindarinie (z akcentem yorkshire, który może wywołać uśmiechy fanów ;)).

Słowa napisane przez Jona do utworu "The Sacred Stones" przypominają "The Song of Evermore", w którym naśladują klasyczny styl piosenki Led Zeppelin. Utwór został zaśpiewany wspólnie z Adamem Pikem (z The Syrups). Został jednak przerobiony i kompletnie przeharmonizowany przy użyciu starożytnego systemu pitagorejskiego. Wokal Pike'a jest mroczny, podczas gdy Johna czysty, co stwarza interesujący kontrast. Jest to chyba najbardziej unikatowy cover utworu Zeppelinów.

Inny utwór oparty jest o "Pieśń Durina", którą Gimli śpiewa w Morii, jak wiele utworów w albumie oparta jest na starożytnej pitagorejskiej zasadzie 'Organum', która liczy sobie już ponad dwa tysiące lat. Rytm naśladuje oryginalny wiersz Tolkiena. Jest to jeden z dwu instrumentalnych utworów na płycie. Wiele utworów na "In Elven Land" jest zmienioną wersją wierszy Tolkiena, gdzie zastąpiono oryginalne słowa innymi. Te dwa jednak pozostawiono bez zamiany oryginalnego wiersza, ponieważ każda próba takiej zamiany na poza tolkienowski tekst pieśni wychodziła groteskowo. Ze względu na prawa własności twórcom płyty nie pozwolono użyć oryginalnych wierszy Tolkiena w nagraniach, zatem pozostawiono wersję instrumentalną bez słów.

W tym nagraniu Carvin Knowles gra na różnego rodzaju starożytnych trąbkach, rogach, (corneto, crumhorn, slide trumpets), na harfie, jak i na nowoczesnym klarnecie basowym i oboju, David Uebersax gra na sackbutt (rodzaj wczesnego puzonu), Patrick Delaney gra na bębnach a Caithlin Elizabeth na wiolonczeli. Mamy zatem pełny przegląd instrumentów muzycznych w utworze.

W albumie by nadać poszczególnym cywilizacjom ich własny charakter przyjęto prostą analogię. Angielska tradycja folkowa reprezentuje hobbitów. Muzyka elficka oparta jest o średniowieczna muzykę sakralną, artystyczną i tradycje pieśni trubadurów. Muzyka Numenoru jest zmienioną wersją muzyki elfickiej z dodatkiem greckich i macedońskich wpływów. Muzyka krasnoludów naśladuje te same zasady, co elficka, ale zamiast płynności muzycznej ma silne i kanciaste brzmienie. Muzyka Rohanu ma harmonię wspólną z muzyką hobbicką. W królestwie Gondoru pojawia się muzyka późniejszych wieków wraz z elementami stylu organowego wywołującym religijne wrażenie zwłaszca przy hymnie Illuvatara.

Przy tworzeniu tej płyty muzycy czerpali inspiracje z najróżniejszej muzyki: trudadurów (Alan de la Halle), pieśniarzach (von Eschenback), Szkole Notre Dame (Leonin i Perotin), Ars Nova (Hildegard von Bingen, Machaut i Landini), wczesnych angielskich kompozytorach (John Taverner) jak i anonimowych pracach, takich jak "Sumer Is Icumen In" i wszystkich XIII wiecznych utworach tanecznych oraz "The English Dancing Master 1652." Johna Playforda.

Album wydany został przez Brand New Studio. Piosenki śpiewane są w językach elfickim, angielskim i anglosaksońskim. Odzwierciedlają informacje zebrane z osobistych notatek Tolkiena. Usłyszeć można także najróżniejsze starożytnych instrumenty muzyczne.

Poniżej lista utworów:

1. Tir Im
2. Dan Barliman's Jig
3. Silver Bowl
4. Man in the Moon
5. Verse to Elbereth Gilthoniel
6. Elé Choi
7. Beware the Wolf
8. Oromë: Lord of the Hunt
9. Creation Hymn
10. When Durin Woke
11. Eala Earendel
12. Sacred Stones
13. Battle of Evermore
14. Blood of Kings
15. Verses to Elbereth Gilthoniel
16. Evening Star

Zainteresowani mogą ściągnąć i posłuchać cztery promocyjne utwory z płyty:

Verses to Elbereth Gilthoniel (pobierz klikając w prawy klawisz myszki i zapisz), o którym pisaliśmy wcześniej. W sindarinie śpiewa Jon Anderson

Tir Im - utwór otwierający płyte. Jest to bardziej modlitwa niż muzyka z tekstem, bazuje na muzyce średniowiecznego kompozytorki Hildegardy von Bingen. Wokal oraz gra na wiolonczeli Caitlin Elizabeth

Beware The Wolf - Tytuł utworu pochodzi z pierwszych słów tekstu. Rytm zaczerpniety z poetyckiego metrum "Song of Beren and Luthien" Tolkiena. Caithlin Elizabeth - wokal i gra na wiolonczeli, Patrick Delaney - gra na bębnach, Carvine Knowles - na lutni, drewianych fletach i oboju.

When Durin Woke również opiany powyżej.



Projekt graficzny do albumu (opis poniżej). W powiększeniu TUTAJ

Powyżej ilustracja z projektem graficznym do albumu. Przedstawia strony gdzie znajduje się tekst do utworu "Tir Im" i "Verses to Elbereth Gilthoniel". Tekst "Tir Im" zdobi ilustracja z Górami Mglistymi i Caradhrasem pośrodku, a "Verses to Elbereth Gilthoniel" ilustracja "Sicle of the Valar". Zamieszcone zostały na książeczce do albumie

Płytę zamawiać można na Amazon: TUTAJ. Cena w przedsprzedaży: 14,99 USD

.


Jeżeli podoba Ci się ta strona i jesteś prawdziwym fanem Tolkiena, to oznaka, że powinieneś na nas zagłosować :).



Allarte.pl

TheHobbitFilm.com

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystania powyższych materiałów tekstowych oraz zdjęć bez zgody właścicieli.
Copyright © by Ada Myzik
Hosted by Cyberdusk.pl